داشتن عوامل خطر بیماریهای قلبی در میانسالی، خطر زوال عقل را در سنین بالاتر تقویت می کند

22 فوریه 2017- بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی انجمن سکته‌ی مغزی آمریکا در سال2017، داشتن فاکتورهای خطر بیماری قلبی در میانسالی، موجب افزایش خطر دمانس (زوال عقل) در سالهای بعدی زندگی می شود. کشیدن سیگار، داشتن فشار خون بالا و دیابت همگی عوامل خطر دمانس هستند. دیابت در میانسالی، به اندازه‌ی میزان خطر ژنتیکی برای بیماری آلزایمر، افراد را تهدید می کند. برخی از این فاکتورهای خطر دارای تأثیرات متفاوتی بر افراد سیاه پوست و سفیدپوست می باشد، درحالی که ژنتیک و کشیدن سیگار دارای تأثیرات بیشتری بر سفیدپوستان است.

پرفسورGottesman محقق ارشد و استاد نورولوژی و اپیدمیولوژی دانشگاه جانزهاپکینز در بالتیمور می‌گوید: سلامت سیستم عروقی شما در میانسالی برای سلامت مغز شما در دوران کهولت بسیار اهمیت دارد.

در مطالعه‌ای که از سال 1987 آغاز شده و تا هم اکنون ادامه دارد، 15744 نفر در چهار جامعه‌ی آمریکا شرکت داشتند، جای تعجب نیست که خطر دمانس با افزایش سن افراد افزایش یابد اما خطرات  بیماری قلبی که در شروع مطالعه در بین افراد در سنین 45 تا 64 سال شناسایی گردید، نیز دارای تأثیر چشمگیری بر زوال عقل در مراحل بعدی زندگی است. دانشمندان زوال عقل را در 1516 نفر از شرکت کنندگان در طول دوره‌ی تحقیق شناسایی نمودند، آنها دریافتند که خطر ابتلا به دمانس در مراحل  بعدی زندگی افراد بر اساس عوامل خطر ذکر شده، به شرح زیر است:

·        خطر ابتلا به دمانس در افرادیکه در میانسالی سیگار می‌کشیدند، نسبت به افراد غیر سیگاری 41 درصد بیشتر است.

·        خطر ابتلا به دمانس در افرادیکه در میانسالی دارای فشار خون بالا بودند( 140/90میلی متر جیوه) 39 درصد بالاتر است و این خطر برای افرادیکه در مرز فشارخون بالا قرار داشتند (بین 120/80و 139/89میلی متر جیوه) در مقایسه با افرادیکه در میانسالی فشارخون طبیعی داشتند، 31درصد بالاتر است.

·        خطر ابتلا به دمانس در سنین پیری برای افرادیکه در میانسالی به دیابت مبتلا بودند، نسبت به افراد غیر دیابتی 77 درصد بیشتر است.

به گفته‌ی دکتر Gottesman دیابت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را به میزان فاکتور خطر شناخته شده‌ی ژنتیکی این بیماری، افزایش می‌دهد.

 به طورکلی، خطر ابتلا به زوال عقل در زنان 11 درصد پایین‌تر بود. بیشترین میزان خطر ابتلا به دمانس در میان: افراد سیاه پوست، افرادیکه تحصیلاتی کمتر از دبیرستان داشتند، افراد مسن‌تر، حاملین ژن شناخته شده ی آلزایمر، افرادیکه به فشارخون بالا و دیابت مبتلا بودند یا افرادی که در زمان ارزیابی اولیه سیگار می کشیدند، مشاهده شد.

 پژوهشگران ابراز داشتند که سیگار کشیدن  و داشتن ژن افزایش‌ دهنده‌ی شانس ابتلا به آلزایمر، در افراد سفید پوست قویتر از افراد سیاه پوست است.

پرفسور Gottesman می‌گوید: اگر شما از داشتن ژن افزایش دهنده‌ی خطر ابتلا به آلزایمر در خود مطلع هستند، باید بدانید که در معرض خطر دمانس قرار دارید اما اکثر افراد از خطرات بیماری قلبی  و ارتباط آن با بروز دمانس در دوران پیری مطلع نیستند، اگر می خواهید از مغز خود در دوران پیری حفاظت کنید از کشیدن سیگار اجتناب کنید، وزن خود را کنترل نمایید و به پزشک برای بررسی دیابت و فشارخون بالا مراجعه  نمایید و چنانچه به این بیماریها مبتلا بودید، آنها را کنترل کنید.

از آنجائیکه در این پژوهش، خطر آترواسکلروز در جوامع مورد نظر از طریق مطالعه ی مشاهداتی بررسی گردید، مطالعه‌ی حاضر نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا درمان عوامل خطر قلبی موجب کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و فراموشی در مراحل  بعدی زندگی می‌گردد یا خیر؟

Gottesman گفت: فواید این مطالعه، طولانی بودن مدت زمان انجام آن است، ما اطلاعات زیادی از افراد شرکت کننده جمع آوری کرده‌ایم که می تواند برای انجام آزمایشات بالینی در تأثیر درمان خطرات بیماری قلبی بر زوال عقل در آینده، بکار رود.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170222152749.htm